- De NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro.
- Om de kosten te verlagen, wil het spoorbedrijf via natuurlijk verloop vijfhonderd banen schrappen op het hoofdkantoor.
- De NS onderzoekt ook of het opknappen van treinen versoberd kan worden.
- Lees ook: Vertraagde treinrit? Twee twintigers uit Utrecht claimden al €110.000 bij de NS namens reizigers
De Nederlandse Spoorwegen willen via natuurlijk verloop vijfhonderd banen schrappen op het hoofdkantoor, om de kosten te verlagen. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of het opknappen van treinen versoberd kan worden.
“Hoewel het niet volledig te voorkomen is, doet NS er alles aan dat de besparingen zo min mogelijk impact hebben op de reizigers en de operatie”, meldt het bedrijf bij de publicatie van zijn halfjaarresultaten.
NS is in totaal goed voor bijna 19.000 arbeidsplaatsen. Daarbij gaat het voornamelijk om mensen die in de treinen en op de stations werken. Die groep houdt het spoorbedrijf buiten schot bij deze reorganisatie.
De treinen waar NS mee rijdt, gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee, legt een woordvoerder daarnaast uit. Halverwege krijgen ze dan een opknapbeurt.
De NS wil kijken of het mogelijk is om kosten te besparen door alleen het hoognodige opknapwerk te doen en de oude treinen bijvoorbeeld niet ook nog te voorzien van USB-poorten.
NS boekt verlies van ruim €100 miljoen
NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro. Het gaat dan om het verlies voor aftrek van onder meer belastingen.
Een jaar eerder ging er nog een verlies van 87 miljoen euro in de boeken.
Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.
Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat de prijzen van treinkaartjes en abonnementen volgend jaar fors omhoog dreigen te gaan, mogelijk zelfs met meer dan 10 procent. Voor dit jaar kon de NS een eerder voorgenomen tariefsverhoging nog uitstellen, maar dat lijkt volgend jaar niet meer mogelijk.
Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje "zoveel mogelijk betaalbaar te houden", aldus de NS.
Onder de nieuwe maatregelen valt ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro.